Melegség és Megismerés

A Labrisz Leszbikus Egyesület Melegség és Megismerés (MM) programja 2000 novemberében indult, amihez 2007-ben csatlakozott a Szimpozion Egyesület, s azóta működtetik.

A program céljai:

A fiatalok és tanáraik, nevelőik melegséggel kapcsolatos ismereteinek bővítése, tévhiteik oszlatása. A melegség mint identitás megjelenítése személyes élettörténeteken keresztül; érzékenyítés a meleg emberek problémái iránt. A melegség mint társadalmi jelenség megmutatása. Pozitív attitűdök kialakulásának segítése; a megbélyegzés, kirekesztés elleni közös felelősségvállalás szükségességének tudatosítása.

Mi történik az órákon?

A 45-90 perces beszélgetéseket két, előzetes képzésben részt vett, LMBTQ identitású önkéntes vezeti.

Az órák fontos eleme a fogalmak tisztázása: mi a sztereotípia, homofóbia, hetero-, bi-, homoszexualitás, transznemű, transzvesztita, nemi identitás, nemi orientáció, szabadságjogok, coming out/előbújás.

Előkerül a melegséggel kapcsolatos tévhitek és előítéletek (mint pl.: a homoszexualitás bűn, betegség, nem természetes állapot, társadalomromboló; a meleg férfiak mind nőiesek, a meleg nők mind férfiasak; a „buzizás” nem is bántó; a felvonulás provokáció stb.) megvitatása és eloszlatása, valamint pozitív attitűdök és a segítőkész magatartás előmozdítása a résztvevőkben.

Az önkéntesek konkrét érdekvédő szervezetek tevékenységét is bemutatatják, elérhetőségeiket megosztják..

A program célja az érzékenyítés, és nem a direkt meggyőzés. Így az önkéntesek természetesen tiszteletben tartják az övéktől eltérő (pl. vallási) nézeteket a melegséggel kapcsolatban, miközben kifejtik, bizonyos előítéletek hogyan hatnak személyes és társadalmi szinteken.

MiIyen módszereket alkalmaznak?

A legjellemzőbb, hogy személyes történeteken keresztül igyekeznek bemutatni LMBTQ személyeket hitelesen, érzéseikkel, gondolataikkal, problémáikkal együtt. Az ezekkel való szembesülésnek is teret adó érzékenyítő gyakorlatok (beszélgetés, vita, filmrészletek, szerepjátékok, kiscsoportos feladatok) is előkerülnek az órákon.

Egy tipikus óravázat:

1. Bemutatkozás

Az előadók röviden bemutatják magukat, a szervezeteket és a programot.

2. „Jégtörő” játék

Különböző mozgásos, hangulatoldó játékokkal a résztvevőkkel közös jellemzőket gyűjtenek.

3. Asszociációk, fogalmak tisztázása

Feltérképezik a diákok már meglévő tudását, és az őket leginkább foglalkoztató kérdéseket.

4. Szabad beszélgetés a felmerült kérdésekkel kapcsolatban

A résztvevők bármikor kérdezhetnek. A személyes élettörténetek után azonban a foglalkozásvezetők hosszabb időkeretet biztosítanak egyes kérdések részletesebb megbeszélésére.

5. A diszkrimináció formái

Az előadók konkrét helyzetgyakorlatokkal, szerepjátékkal hívják fel  a résztvevők figyelmét a diszkrimináció különböző formáira (családban, munkahelyen, médiában, utcán, iskolában: bántalmazás, kirekesztés, elbocsátás).

6. Mit tehetek én?

Az óraadók arra ösztönzik a résztvevőket, hogy lépjenek fel a diszkrimináció ellen. Közösen összegyűjtik ennek lehetséges formáit

7. Hova fordulhatunk segítségért?

A foglalkozásvezetők segítő és jogvédő szervezeteket mutatnak be, majd megadják elérhetőségeiket.

Hogyan működnek?

Jelenleg kb. 30-40 önkéntes vesz részt óratartóként a programban.

Minden évben indul önkéntesképzés 10-20 főnek, amit a két egyesület tapasztalt oktatási és képzési szakemberei tartanak. Évente kb. 30 iskolába kapnak meghívást, ahol hozzávetőlegesen 1000-1500 fiatalt érnek el, nevelőikkel együtt. Eljutnak többek között osztályfőnöki órákra, tolerancia/emberi jogi napokra és egészségnevelési programokra is.

2007 óta egyetemekre, főiskolákra is meghívják a programot, főleg tanárképző, pedagógia, szociális munkás, pszichológia szakokra. Az utóbbi években cégeknek is tartottak foglalkozásokat. 2013 és 2015 között továbbfejlesztették a programot, új képzési anyagokat dolgoztak ki. 2016-2017-ben vidéki LMBTQ szervezeteknek, csoportoknak tartottakk szervezetfejlesztő és óratartó képzéseket.

További információk a programról a Melegség és Megismerés honlapján olvashatók.

 

 

 

Szekció: