Útmutató az előítélet alapú iskolai zaklatás megelőzéséhez és kezeléséhez | Sokszínűség Oktatás Munkacsoport

Útmutató az előítélet alapú iskolai zaklatás megelőzéséhez és kezeléséhez

2015. áprilisában négy hazai civil szervezet, a Háttér Társaság, a Romaversitas, a TASZ és a Tett és Védelem Alapítvány projektet indított az előítélet alapú iskolai zaklatás (bullying) visszaszorításáért „Együtt az iskolai zaklatás ellen. Iránymutatás és képzés az iskoláknak kisebbségi diákjaik védelmére” címmel.

A projekt részét képezte egy kutatás illetve pedagógus-képzés is, itt viszont azt érdemes kiemelnünk, hogy összeállítottak egy részletes útmutatót is, ami a projekt elméleti anyagát és gyakorlati tapasztalatait tanárok számára is használható formában összegzi.

Az útmutatót, melynek szerzői Béres-Deák Rita, Bognár Zoltán, Boros Ilona, Daróczi Gábor, Dombos Tamás, Liska Márton és Majoros Kata, innen lehet letölteni.

A kiadvány részletesen kitér arra, hogy mi az iskolai zaklatás, milyen formái, okai, hatásai vannak, mennyire elterjedt, és külön kiemeli a kisebbségek elleni iskolai zaklatást.

A szerzők írnak a biztonságos iskola megteremtésének (vagyis a megelőzés) jogi kereteiről, illetve az iskola teendőiről zaklatás esetén.

Az útmutatóban szerepelnek a zaklatás elleni fellépés elemei (vagyis címszavakban: a felismerés, megelőzés, kezelés, monitorozás), illetve jó gyakorlatok zaklatás elleni fellépésre.

Fontos részeit képezik a kiadványnak a segédanyagok, például érzékenyítő gyakorlatok az iskolai zaklatás megelőzésére, a kisebbségek helyzetére, és a pozitív visszajelzések gyakorlására.

Az egész projektet ez a honlap mutatja be.