tanároknak

Az SNI-s és fogyatékossággal élő diákokat érintő bullyingról

A speciális nevelési igényű illetve a fogyatékossággal élő gyerekeket fokozottan fenyegeti a többség mássághoz való viszonyának olyan formái, mint a diszkrimináció és a bullying. Felmérések szerint nagy részüket zaklatják vagy bántalmazzák az iskolákban.

Miért nem kér segítséget? – bagatellizálás, áldozathibáztatás és az “árulkodó" címke

Sokféle oka lehet annak, ha a gyerekek nem jelentik a bántalmazásos, zaklatásos eseteket a felnőtteknek – lehetséges, hogy nem hisznek benne, hogy a tanárok, szülők valóban tudnak és akarnak segíteni. Ez a hit lehet alaptalan is, és sajnos nagyon is indokolt, olyan közösségekben, ahol azt tapasztalják, a felnőttek ingerküszöbét nem érik el ezek az esetek, mondván “természetes, hogy van ilyen, majd kinövik, megoldják”, esetleg hajlamosak az áldozatot hibáztatni. De olyan helyzetekben is előfordul a segítségkéréstől való tartózkodás, amelyekben egyértelműen támogatók és védelmezők a felnőttek. Ilyenkor gyakran attól tartanak, hogy saját osztálytársaik fogják büntetni őket azzal, hogy rájuk sütik az “árulkodó” billogot.

Megbélyegző szavak - itt kezdődik az erőszak

Tanuljuk meg és tanítsuk a kirekesztő szavak elleni felszólalást!

Ha valaki fröcsögve gyalázkodik, szólaljunk fel. Ha valaki lazán bedob egy rasszista viccet, mintha mi sem lenne természetesebb, szólaljunk fel. Ha az iskola vezetősége azt hirdeti, hogy az intézmény gyalázkodás-mentes és befogadó övezet, de mégsem szónak semmit, ha valaki “kurvának” vagy “buzinak” nevez valakit a folyosón, az üzenet elveszett. Márpedig a megbélyegző szavak mindennapi kommunikációnkba való beépülése káros a közösségre és az egyénre is. Tegyünk azért, hogy a közösség ne hagyja szó nélkül a kirekesztést. 

Hosszú távú iskolai programok a bullying ellen

Az iskolai előítéletesség, zaklatás és erőszak ellen a leghatásosabbak a hosszú távú iskolai programok, amelyek minél több résztvevő felelősségvállalására, a megelőzésre,  a közösség illetve a társas készségek fejlesztésére helyezik a hangsúlyt, az esetkezelésükben pedig nem a büntetésnek, hanem a békéltetésnek ​van központi szerepe. Természetesen ezek energia- és időigényesek is, az eredményért viszont megéri belevágni, és speciális, kisebbségekkel, sérülékeny csoportokkal kapcsolatos tudásátadással és érzékenyítéssel kiegészítve rendkívül hatásosak lehetnek az előítélet alapú iskolai zaklatás ellen. Most három, hazánkban elérhető programot mutatunk be (Békés Iskolák, Enable, KiVa), s e gyűjteményt reményeink szerint folyamatosan bővíteni tudjuk majd.

Közösségi média, álhírek, előítéletek - mi az összefüggés?

Nemcsak a cyberbullying vonatkozásában van jelentősége annak, hogy a közösségi média a gyerekek életének fontos és kitörölhetetlen része lett. Nemcsak a zaklatás veszélyét érdemes komolyan venni, hanem a közösségi médiában keringő tartalmak valóság-torzító és előítéleteket elmélyítő mivoltát is - legyen szó bulvárról vagy közéletről. A Facebooknak és és az ott keringő médiatartalmaknak ugyanis olyan hatásai lehetnek, amik meggátolhatják, hogy észrevegyük és tudatosítsuk a közkézen forgó előítéleteket - s ez a gyerekeket méginkább veszélyezteti, hiszen általában kiszolgáltatottabbak a manipulációnak.

Beszéljünk az előbújásról!

Október 11. az előbújás napja. Aznap azoknak a bátorságát ünnepeljük, akik félelmeikkel megbirkózva felvállalják környezetük előtt identitásukat, és azokat bátorítjuk, biztatjuk, akik még nem érzik késznek magukat erre a lépésre, ám vágynak rá, tervezgetik, tépelődnek rajta. De üdvözöljük azokat a szülőket is, akik - bármekkora sokként érte őket a hír - értékelik és mindenben támogatják coming outoló gyereküket, a tanárokat, akik kiállnak LMBTQI diákjaiklért, s a barátokat, haverokat, ismerősöket, munkatársakat, akik mellett fel tudja vállalni magát egy régóta vívódó fiatal. Ezen kívül a jogegyenlőség fontosságára hívjuk fel a figyelmet, és arra a célra, hogy az előbújás ne jelentsen senki számára veszélyt vagy hátrányt.

 

Képzést indít tanároknak az iskolai erőszak megelőzéséért a Kék Vonal

Az akkreditált pedagógus továbbképzésen arra készítenek fel, hogy hogyan érdemes kortárs segítő programot kialakítani és működtetni az iskolai erőszak megelőzéséért.

Oldalak

Feliratkozás RSS - tanároknak csatornájára