ENSZ nyilatkozat: Befogadó iskolai környezet az LMBT emberek számára; a “senkit nem hagyunk hátra” elv érvényesítése | Sokszínűség Oktatás Munkacsoport

ENSZ nyilatkozat: Befogadó iskolai környezet az LMBT emberek számára; a “senkit nem hagyunk hátra” elv érvényesítése

Victor Madrigal-Borloz, ENSZ szexuális irányultság és a nemi identitás alapján való hátrányos megkülönböztetést vizsgáló független szakértője és Koumbou Boly Barry, az oktatási jogi ENSZ-különmegbízott nyilatkozata

A leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű (LMBT) embereket az oktatási intézményekben érő zaklatás, bántalmazás és kirekesztés világméretű probléma, amit az LMBT diákok jelentős hányada megtapasztal. Ezt gyakran a nemi szerepekről, a nőiességről és a férfiasságról alkotott, kulturálisan mélyen gyökerező vélekedésekből eredő stigmák és előítéletek táplálják. Az LMBT tanulóknak csúfolódással, gúnyolódással, nyilvános megszégyenítéssel, pletykálkodással, megfélemlítéssel, lökdösődéssel és veréssel, tulajdonuk megrongálásával és ellopásával, obszcén feliratokkal és graffitikkel, társaiktól való elszigetelődéssel, cyberbullyinggal, fizikai és szexuális bántalmazással, sőt, akár halálos fenyegetésekkel is szembe kell nézniük. Mindez megtörténhet az osztálytermekben, játszótereken, mosdókban és öltözőkben, az otthonuk és az iskola közötti út során és az interneten is.

Az erőszak sokszor rejtettebb formát ölt, de jelen van diszkriminatív szabályzatok, rendelkezések, tantervek, tananyagok és tanári gyakorlatok formájában is. Az átfogó szexuális nevelés hiánya kockázatos a diákok egészségére nézve. A transznemű diákok elé további akadályokat gördítenek a nemi identitásuknak nem megfelelő egyenruhák, hivatalos dokumentumok, valamint az olyan nemek szerint kijelölt helyiségek, mint az intézmények WC-i és öltözői.

A szexuális irányultság, nemi identitás és önkifejezés miatti iskolai erőszak és hátrányos megkölönböztetés negatívan hat az LMBT és dzsender-nonkonform tanulók testi és lelki egészségére. Mindezek dokumentált kockázatai között szerepel a depresszió, a szorongás, a félelem, a stressz, a bizonytalanság érzése, az önbizalomhiány, a társaktól való elszigetelődés, a magány, a bűntudat, az alvászavarok, az alkohol- és droghasználat, a hajléktalanná válás, az önbántalmazás és végső esetben az öngyilkosság is.  

Ez a kedvezőtlen légkör kihat az LMBT emberek általános tanulmányi és foglalkoztatási kilátásaira is. Társaiknál jóval nagyobb eséllyel érzik magukat veszélyben az iskolában, kerülnek el egyes iskolai tevékenységeket, hiányoznak órákról, hagyják el az iskolát időlegesen vagy végleg, illetve érnek el rosszabb tanulmányi eredményeket, ami később gazdasági hátrányos helyzetükhöz vezet.

A Fenntartható Fejlesztési Célok elfogadásával az államok vállalják, hogy “biztosítják a befogadó és egyenlő, minőségi oktatást, és támogatják az élethosszig tartó tanulást mindenki számára” (4. cél). A nemzetközi emberi jogi jogszabályok szerint az LMBT diákoknak joga van az erőszak- és diszkrimináció-mentes, az emberi jogok és az alapvető szabadságjogok tiszteletben tartását elősegítő oktatáshoz.

Az ENSZ emberi jogi mechanizmusai számos esetben felhívták már a figyelmet a szexuális irányultság és a nemi identitás miatti iskolai erőszakra és hátrányos megkülönböztetésre, és felhívták az államokat, hogy tegyenek megfelelő intézkedéseket az LMBTI gyermekek iskolai zaklatásának, bántalmazásának, illetve iskolából való elutasításának tiltására, megelőzésére és büntetésére, a nyilvánosságnak szánt tudatosságnövelő kampányokkal, valamint biztonsági és támogató intézkedésekkel is. Az államoknak emellett feladata, hogy adatokat gyűjtsenek és vizsgálják ezeket, figyelembe véve az adatszolgáltatók szexuális irányultság és nemi identitás szerinti bontását,  hogy ezek alapján határozhassák meg oktatási politikáik fejlesztési irányait. Végezetül az államoknak olyan szexuális nevelési programokat kell kifejleszteniük és elfogadniuk, amelyek átfogó, alapos és életkornak megfelelő tudást adnak át a diákoknak a szexualitásról és a különböző nemi identitásokról.

Ösztönző látni, hogy a világ minden részén olyan irányba fejlődik a szabályozás és a gyakorlat, hogy az államok megfelelően biztosítsák az LMBT és dzsender-nonkonform gyermekek és fiatalok oktatáshoz való jogát. 

 

Iskolai Sokszínűség Hete